Bahan Pengajaran dan Pembelajaran
Kemahiran Membaca Tahun 1
Bahan Pengajaran dan Pembelajaran
Kemahiran lisan ( Mendengar dan Bertutur ) Tahun 1
Objektif
|
1. Mendengar, mengecam, mengajuk dan menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan teliti dan betul.
|
Tajuk Bahan 1
|
Mengenal bunyi haiwan
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Murid dapat mengenal dan mengecam bunyi haiwan yang
didengar kemudian membunyikan semula bunyi tersebut.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Mengecam bunyi alam sekitar
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Murid dapat mengenal dan mengecam bunyi alam sekitar
yang didengar kemudian menyesuaikan dengan gambar.
|
Contoh
|
Objektif
|
2. Mendengar, mengecam dan menyebut
bunyi bahasa dengan betul.
|
Tajuk Bahan 1
|
Mengenal abjad
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Murid dapat mengenal dan menyebut abjad dengan betul
dan tepat.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Mengenal huruf vokal
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Murid dapat mengenal dan menyebut huruf dan bunyi vokal
dengan betul dan tepat berdasarkan tayangan video.
|
Contoh
|
Objektif
|
3. Mendengar, memahami, menyebut dan
mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat.
|
Tajuk Bahan 1
|
Suku kata terbuka
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Murid dapat mengenal dan menyebut suku kata terbuka dengan sebutan yang betul
dan jelas dan menggabungkan dua suku kata menjadi perkataan.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Suku kata tertutup
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Murid dapat
mendengar dan menyebut suku kata tertutup dengan betul dan tepat.
|
Contoh
|
Objektif
|
4. Mendengar, memahami dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan
tepat.
|
Tajuk Bahan 1
|
Arnab dan Kura-kura
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Bahan video ini merupakan cerita tentang arnab dan
kura-kura yang berlumba untuk memenangi gelaran juara haiwan terpantas.
Cerita ini mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah
penggunaan ayat tunggal. Guru boleh menyebut contoh ayat majmuk dan ayat
tunggal berdasarkan cerita.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Kisah dan tauladan
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Bahan video ini merupakan cerita tentang Upin, Ipin dan
rakan-rakannya bercerita tentang akibat bermain mercun. Cerita ini
mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat
tunggal. Guru boleh menyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal berdasarkan
cerita.
|
Contoh
|
Objektif
|
5. Mendengar, memahami dan memberikan respon secara lisan atau gerak laku berdasarkan
arahan, pesanan dan pertanyaan dengan betul.
|
Tajuk Bahan 1
|
Ikhlas dari hati
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Bahan video ini merupakan cerita tentang Upin dan Ipin membantu
rakan mereka yang sedang dalam kesusahan. Cerita ini mengandungi pelbagai
dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat tunggal. Guru boleh
menyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal berdasarkan cerita.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Nasihat ibu dan ayah
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Bahan video ini merupakan cerita tentang keluarga
anak-anak Sidek yang memiliki lima orang anak. Setiap seorang daripada anak
Hj. Sidek masing-masing memiliki perwatakan yang agak nakal. Hj. Sidek dan
isterinya menasihati anak-anak mereka agar berkelakuan baik. Cerita ini mengandungi pelbagai dialog
antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat tunggal. Guru boleh menyebut
contoh ayat majmuk dan ayat tunggal berdasarkan cerita.
|
Contoh
|
Objektif
|
6. Bertutur dan berbual serta menyatakan permintaan menggunakan ayat yang
mengandungi diksi, kata panggilan, kata ganti nama diri pertama dan kedua
dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila
|
Tajuk Bahan 1
|
Anak arnab yang hilang
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Bahan video ini merupakan cerita tentang anak arnab
yang hilang dan disampaikan secara penceritaan serta dialog. Cerita ini
mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat
tunggal. Guru boleh menyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal berdasarkan
cerita.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Sang Kancil, Kerbau dan Sang Buaya
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Bahan video ini merupakan cerita tentang Sang Kancil yang menyelamatkan Kerbau daripada dimakan oleh Sang Buaya dan disampaikan secara penceritaan serta dialog. Cerita ini
mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat
tunggal. Guru boleh menyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal berdasarkan
cerita.
|
Contoh
|
Bahan Pengajaran dan Pembelajaran
Kemahiran Menulis Tahun 1
Objektif
|
1.Melakukan aktiviti pramenulis dengan betul
|
Tajuk Bahan 1
|
Sama tapi tak serupa
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Murid dapat melihat dua set gambar yang hampir sama dan
mencari perbezaannya. Murid akan diarahkan untuk menyatakan dan menandakan
perbezaaan yang terdapat di dalam kedua-dua set gambar yang telah disediakan.
Penggunaan bahan ini dapat menguji pengamatan murid.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Mengenal bentuk
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Murid dapat mengenal pasti bentuk yang sama dengan
betul dan tepat. Menguji pengamatan murid dengan memadankan bentuk yan sama.
|
Contoh
|
Objektif
|
2.Menulis secara mekanis bentuk huruf dan
perkataan yang mengandungi suku
kata terbuka dan tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
|
Tajuk Bahan 1
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Melatih murid memegang pensel dengan cara yang betul
dan meringankan tangan murid.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Melatih dan meringankan tangan murid untuk aktiviti
menulis dan mengenal suku kata terbuka dan tertutup dengan betul.
|
Contoh
|
Objektif
|
3.Menulis perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku
kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul.
|
Tajuk Bahan 1
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Melatih dan meringankan tangan murid untuk aktiviti
menulis dan mengenal suku kata, vokal berganding, dan konsonan bergabung.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Melatih dan meringankan tangan murid untuk aktiviti
menulis dan mengenal suku kata, vokal berganding, dan konsonan bergabung.
|
Contoh
|
Objektif
|
4.Menulis secara mekanis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas.
|
Tajuk Bahan 1
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Menyalin semula ayat dengan tulisan yang kemas dan
mengikut tanda baca yang sesuai dan betul.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Menyalin semula ayat dengan tulisan yang kemas dan
mengikut tanda baca yang sesuai dan betul.
|
Contoh
|
Objektif
|
5. Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
|
Tajuk Bahan 1
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Meningkatkan kefahaman murid dalam membina ayat yang
gramatis dan meningkatkan tahap penulisan murid.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Meningkatkan kefahaman murid dalam membina ayat yang
gramatis dan meningkatkan tahap penulisan murid.
|
Contoh
|
Objektif
|
6.Menulis imlak perkataan dan frasa yang mengandungi suku kata terbuka dan
suku kata tertutup dengan ejaan yang tepat.
|
Tajuk Bahan 1
|
Kad perkataan
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Menulis dan megeja perkataan dengan betul dan tepat
berdasarkan kad perkataan yang disebut oleh guru.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Kad perkataan
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Menulis dan megeja perkataan dengan betul dan tepat
berdasarkan kad perkataan yang disebut oleh guru.
|
Contoh
|
Objektif
|
7.Mencatat maklumat daripada pelbagai sumber dengan betul untuk
diklasifikasikan.
|
Tajuk Bahan 1
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Menulis ayat berdasarkan gambar yang diberi.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Menulis ayat berdasarkan gambar yang diberi.
|
Contoh
|
Objektif
|
8.Menulis untuk menyampaikan maklumat yang
tepat menggunakan bahasa yang santun.
|
Tajuk Bahan 1
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Menulis perbualan menggunakan bahasa yang bertatasusila
berdasarkan gambar.
|
Contoh
|
|
Tajuk Bahan 2
|
Lembaran kerja
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Menulis perbualan menggunakan bahasa yang bertatasusila
berdasarkan gambar.
|
Contoh
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan